Litewskie Ministerstwo Infrastruktury informuje o podpisaniu umowy o finansowanie programu INTERREG. Dzięki temu możliwa jest renowacja odcinka o długości 11,3 km między Polską i Litwą. Inwestycja ma wzmocnić tran graniczną infrastrukturę drogową i poprawić komunikację między przygranicznymi gminami Sejny i Łoździeje.
Projekt realizuje strona litewska z samorządem rejonu łoździejskiego przy wsparciu partnerów z Polski. Planowany jest remont 10-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej o znaczeniu państwowym Lejpuny – Kopciowo - Kauknoris oraz 1,33 km drogi lokalnej z Kauknoris do granicy z Polską.
Rozwój obszaru przygranicznego
Litewski resort wskazuje, że łączna długość przebudowy dróg na Litwie i w Polsce wynosi 22,25 km a całkowita wartość projektu wyniesie około 13 mln euro, z czego ponad 10 mln to będą środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt ma promować rozwój obszaru przygranicznego, a inwestycja w infrastrukturę transportową zwiększy konkurencyjność obszaru i zapewni mieszkańcom regionu dobrobyt pod względem zdrowia, bezpieczeństwa, komfortu i wzrostu kapitału społecznego.
Ministerstwo wskazuje, że odpowiednie warunki transportowe i drogowe to jedna z najczęściej wymienianych barier dla regionów przygranicznych, dlatego wierzy, że właściwie połączona infrastruktura sieciowa ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia izolacji tych obszarów.
Prace do 2026 roku
W połowie lutego ogłoszono postępowania przetargowego, a resort planuje podpisać umowy z wykonawcą na koniec maja. Zakłada się, że w związku z tym prace budowlane rozpoczną się w czerwcu.
Termin realizacja prac budowlanych wynosi 14 miesięcy od dnia podpisania umowy z wyłączeniem okresu zimowego. W związku z tym zakłada się, że inwestycja zakończy się pod koniec 2026 roku.
W ramach prac zaplanowano również remont dwóch mostów oraz montaż środków bezpieczeństwa ruchu drogowego: słupów sygnalizacyjnych, barier, progów zwalniających, a także małego ronda zaprojektowanego w Kopciowie.
Ponadto zaplanowano remont sześciu istniejących skrzyżowań i sześciu dróg zjazdowych, które po naprawie staną się skrzyżowaniami. W obrębie osiedli planuje się wykonanie nawierzchni asfaltowych o niskim poziomie hałasu.
Szerokość projektowanej jezdni wynosi sześć metrów – dwa pasy ruchu w różnych kierunkach o szerokości pasa 3 metry. Pobocza mają szerokość od 0,42 m do metra.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.